Telesna vadba v nosečnosti

S športom sem se pričela resno ukvarjati relativno pozno, šele proti koncu osnovne šole. Vrsto let sem aktivno trenirala atletiko, tek na srednje in dolge proge, dosegala dobre rezultate ter odnesla domov tudi kakšno medaljo. Ogromno mi pomeni, da sem lahko vsak dan aktivna, s športom, telesno aktivnostjo si polnim telo, čistim glavo, skrbim za dobro psiho – fizično počutje, dobivam pozitivno energijo za vsak dan in za soočanje z življenjskimi izzivi. Kot vodja fitnes centra in osebna trenerka sem iskreno hvaležna, da imam službo, kjer lahko vse to dobim in zato lahko tudi živim polno zdravo življenje.

Prvi dvomi glede športa, telesne aktivnosti so se pojavili, ko sem začutila željo, da bi postala mamica, predvsem v smislu, da poleg skrbi za malo drobno bitjece, izpolnjevanja obveznosti doma in v službi, ne bom zmogla še treningov. Vsi od nas pričakujejo, da moramo podpirati vse vogale hiše:  biti dobra mama, super žena, vrhunska gospodinja, super ženska in verjamem, da ti dvomi grizejo tudi vse vas. Žal so danes zablode kot so, da mora nosečnica ogromno počivati, paziti na vsak svoj gib, da se ne sme utruditi, da mora jesti za dva in celo, da mora moški ustreči vsaki njeni želji, še vedno precej »v trendu«. Ker sem se tudi sama bala, da mi bo vloga mamice vzela mojo strast do športa, telesne aktivnosti, sem pričela zadeve podrobno raziskovati, posledično pa sem na temo »Telesna aktivnost v času nosečnosti« tudi napisala diplomsko nalogo.

Vse to me je pripeljalo do zaključka, da z odrekanjem športu, telesnim aktivnostim, slepim sledenjem zgoraj navedenim stereotipom, ne bom storila nič dobrega ne zase, ne za svojega še nerojenega otroka. Saj vendar nosečnost ni bolezen, nosečnice nismo invalidi, da bi bile kakorkoli fizično omejene. Da pa lahko najbolje skrbiš za svojega otroka, pa ni pomembno le to da si dobra mama, ampak DA SI TI DOBRO, da se počutiš najboljše, k čemur pa sigurno pripomore zmerna telesna vadba.

In tako je padla odločitev, seveda DA telesna vadba med nosečnostjo, v primeru da gre seveda za zdravo zmerno športno aktivno žensko, zdravo nosečnost brez zapletov in dobre zdravstvene izvide. Ginekologinja mi je ob prvem ginekološkem pregledu svetovala, da naj ostanem zmerno športno aktivna še naprej, saj bi prekinitev treningov lahko povzročila velik stres na moje telo. Posledično sem začela brati tujo strokovno literaturo, spraševati mamice –  športnice, kako so bile telesno aktivne med posameznimi obdobji v nosečnosti, za mnenje sem povprašala tudi njihove trenerje. Zanimalo me je predvsem, kako so pri treningih pazile na srčni utrip, na obremenitve telesa, kako so krepile notranje mišice in kako jim je uspelo takoj po porodu priti nazaj v formo. Celo v boljšo formo! Sama sem med nosečnostjo trenirala do zadnjega dne, vendar naj poudarim, da sem bila zdrava nosečnica, da so bili vsi moji zdravstveni izvidi brez posebnosti in da sem imela normalno nosečnost. V kolikor pa gre za rizično nosečnost ali se med nosečnostjo pojavijo kakršnikoli zapleti, se telesna vadba odsvetuje oziroma se glede vadbe posvetujte s svojo ginekologinjo.

Ste vedele, da je žensko telo po porodu še bolj vzdržljivo kot je bilo prej, saj navsezadnje dobi zelo zahtevno tekmo, ki jo mora vrhunsko izpeljati?

Lahko vam povem iz lastnih izkušenj, da ta trditev še kako drži, saj sem vse osebne rekorde v teku izboljšala ravno v obdobju po porodu.

Zanimivo je dejstvo, da mi je marsikatera stranka pred zanositvijo dejala, da bo trenirala tudi med nosečnostjo, potem pa nikoli ni prišla. Bala se je namreč za svoj plod, da bi ga vadba preveč izčrpala, da ne bi dobil dovolj potrebnih hranil. Strokovne znanstvene raziskave so pokazale, da interakcija krvnega obtoka mati – posteljica – plod povzroči, da materino telo ne more črpati hranil iz ploda. V resnici je ravno obratno: telesna vadba pospeši krvni obtok, boljša prekrvavitev plod oskrbi z dodatno količino kisika in hranil, ki jih telo črpa iz materinega organizma in ne plodovega. Vse strokovne študije kažejo na to, da se zmerna vadba v času zdrave nosečnosti toplo priporoča.

Res pa je, da nosečnost morda ni pravi čas, da ženska, ki prej sploh ni bila telesno aktivna, takrat prične z različnimi aktivnostmi. Tiste, ki pa ste bile že pred zanositvijo vsaj malo telesno aktivne, pa lahko brez strahu nadaljujete, vendar si vsako telesno vadbo prilagodite, glede na svoje telo in obdobje nosečnosti. Ogromno obstaja telesnih vadb za nosečnice in ženske po porodu in resnično me veseli, da vse skupaj postaja družbi vedno bolj sprejemljivo. Sama sem bila pred leti nemalokrat v fitnesu deležna začudenih pogledov, ko sem trenirala s trebuščkom, pa je to bilo le 5 let nazaj.

Danes pa sem kot vodja fitnes centra Slavija ponosna, ko vidim trenirati žensko, ki je noseča, kako primerno skrbi za svoje telo, za sebe in sprejema moje strokovne nasvete. Iz lastnih izkušenj vam povem, da se telo po vadbi dobro počuti, ve pa boste fizično in psihično bolje pripravljene na življenjsko tekmo – porod in tudi po porodu se boste hitreje vrnile na stare tire in prišle nazaj v formo. Kondicijo in dobro psiho – fizično počutje  boste še kako potrebovale, da boste lahko lažje premagovale vsakodnevne izzive z novorojenčkom.

Mateja Mlinar, dipl. trener atletike